Čtením a psaním ke kritickému myšlení

Zveme na seminář pro pedagogy základních škol na téma Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Lektorkou je Mgr. Hana Hartychová.

Celková délka semináře je 24 hodin, ty budou rozděleny do dvou dvoudenních bloků v termínech 6.-8.2.2025 a 20.-22.3.2025. Zájemce prosíme, aby v přihlášce zaškrtli jimi preferovanou varinatu rozložení do dnů, tedy čtvrtek odpoledne + pátek celý den nebo pátek celý den + sobota dopoledne. Přesný časový harmonogram bude následně zaslán přihlášeným účastníkům.

Přihlášky: ZDE

Co je pro program charakteristické

  1. Promyšlené a strukturované využití čtení, psaní a diskuse k rozvíjení samostatného myšlení žáků, k podnícení potřeby i schopnosti celoživotního vzdělávání, tvořivého přístupu k novým situacím, schopnosti spolupracovat a respektovat názory druhých;
  2. aktivní učení odehrávající se ve fázích evokace – uvědomění si významu informací – reflexe;
  3. změna učitelova postavení v procesu výchovy a učení a změna komunikace mezi učitelem a žáky a mezi studenty navzájem;
  4. využití faktografických znalostí k řešení problémů a jako materiálu k rozvíjení myšlenkových operací, vyvážený poměr mezi znalostmi, dovednostmi a rozvíjenými postoji;
  5. zohlednění skutečných žákových zájmů a potřeb;
  6. žákova neustálá reflexe vlastního učení jako jeden z nástrojů celoživotního vzdělávání;
  7. důraz na spolupráci žáků, využití celé škály kooperativních metod;
  8. hodnocení učebního procesu, ne jen výsledku učebního procesu;
  9. žákovo ztotožnění se s cíli učení – žák cílům rozumí a později si je i samostatně formuluje a sleduje míru jejich dosahování;
  10. třída jako učící se společenství otevřené novým nápadům a netradičním řešením.

Základním rámcem v tomto programu je tzv. třífázový cyklus učení:

  1. evokace – každé učení začíná tím, že si studenti uvědomí a slovy vyjádří, co sami vědí nebo co si myslí, že vědí, o předloženém tématu, zároveň formulují i nejasnosti a otázky, které k tématu mají a na které budou hledat v další fázi odpověď;
  2. uvědomění si významu informací – konfrontace studentova původního konceptu daného tématu se zdrojem nových informací, názorů, nově formulovaných souvislostí (text, film, vyprávění, přednáška…);
  3. reflexe – studenti přeformulují své chápání tématu pod vlivem nových informací i diskusí s kolegy, uvědomí si, co nového se naučili, které z původních představ se jim potvrdily, které naopak vyvrátili, uvědomí si i názory a postoje druhých lidí (spolužáků, učitele) k tématu.

Hlavním cílem programu je, aby se žáci stali samostatnými mysliteli a čtenáři, kteří se dokážou na věci dívat z různých úhlů pohledu, jsou zvídaví a cítí lásku k vědění a zodpovědnost za svět, ve kterém žijí.